How To: Gezonder leven

In mijn vorige persoonlijke update liet ik jullie weten dat ik gezonder wou gaan leven. Wat meer sporten en op mijn voeding letten.,Ik deel jullie graag mijn tips om die eerste stappen te zetten.

Als eerste wil ik beginnen met een kleine disclaimer. Ik ben helemaal geen professional en ik wil jullie gewoon wat tips geven die voor mij persoonlijk werken. Als je erg veel wil afvallen ben je hier niet op je plaats. Als dat het geval is zou ik zeker en vast eens gaan praten met een diëtist. Ik promoot ook zeker niet dat je moet afvallen. Mensen komen nu eenmaal in verschillende maten en vormen en wat werkt voor de een zal niet altijd werken voor de ander.

Zelf heb ik gemerkt dat sinds ik op kot zit ik ongezonder ben gaan eten. Een klassieker denk ik. Mijn vriend en ik koken graag maar elke week kwam er wel eens pizza en frietjes langs. Een zakje chips hier en wat koekjes daar. Ik ben niet echt verdikt maar ik voel dat mijn lichaam niet meer in de conditie is waar het vroeger in was. Nu heb ik niet snel de neiging tot verdikken en ben ik al heel mijn leven aan de magere kant geweest. Toen ik jong was zelfs wat te mager. Er zijn kinderen die, ondanks dat ze vrij gezond eten aan de dikkere kant zijn maar dit is ook andersom, geloof mij. Nu zit ik op een goed gezond gewicht en je gaat me niet horen zeggen dat ik te dik ben. Never ever. Maar ik merkte aan mijn energielevel dat ik iets moest veranderen. Mijn vriend merkte net hetzelfde dus besloten we van het roer om te gooien.

Na deze veel te lange intro geef ik jullie graag mijn tips op gebied van voeding. Sport is voor een volgend artikel.

Verwijder alle ongezonde dingen uit je omgeving
De mama van mijn vriend had ons heel wat koekjes en snoep gegeven voor tijdens de examens. Onze kast lag dus nog steeds vol met Peperkoek, Haribo, brownies en smarties. In een moment van zwakte ben je snel geneigd om zoiets in je mond te stoppen. We hebben alles dus in een zak gestopt en terug gegeven. Als ik nu ergens zin in heb is het gewoon niet in huis en moet ik wel gaan voor een handje nootjes of wat fruit.
Zoek een goede partner in crime
Zoals ik al zei doe ik dit samen met mijn vriend. Het helpt echt enorm als iemand die dicht bij je staat mee doet met je nieuwe lifestyle. Dat hij ook nog eens geweldig lekker en gezond kan koken is natuurlijk ook mooi meegenomen.
Ga voor healty food!
Wat is gezond en wat niet? Als je je gezonde verstand gebruikt kan je hier al snel een onderscheid in maken. Toch geef ik je graag een lijstje met de spullen die je nu in mij koelkast kan vinden.
Groenten:
Brocoli, boontjes, zoete aardappel, asperges, tomaten, komkommer, zeewier (nori), ui, paprika,…
Fruit:
Bananen, seizoensfruit, appels, avocado, blueberries,…
Granen, brood:
Quinoa, havermout,volkoren pasta, bruine rijst,…
Ander:
Gojibessen, Chiazaadjes, eieren, chocolade met meer dan 70% cacao, kip, vegetarische opties, Cashewnoten, honing


Zoek gezonde alternatieven voor je favoriete eten
Eet je graag pasta? Ga voor volkoren. Koop in plaats van witte rijst, bruine rijst. Hoewel deze twee ook niet super gezond zijn, zijn ze alleszins beter dan hun standaard versie. Chocoladeverslaafd zoals ik? Chocolade met meer dan 70% cacao is zelfs gezond! Heb je toch iets zoet nodig? Ga dan voor honing. Honing bevat twee natuurlijke suikers, glucose en fructose, een snelle en een trage suiker. Het zou je immuunsysteem versterken en een antibacteriële werking hebben.
Eet regelmatig
Ik begin mijn dag met een ontbijt rond 7.30u. Rond 10.30u neem ik een tussendoortje en rond 13u eet ik mijn lunch. Om 16u neem ik weer een tussendoortje en om 19u eet ik mijn avondmaal. Denk dus niet dat je jezelf moet uithongeren. Zorg net voor dat je geen honger krijgt want dat zijn de momenten dat je naar een zakje chips of een koekje gaat grijpen. Regelmatig eten stimuleert je stofwisseling.
Wees realistisch en geef jezelf een cheatmeal
Als je elke dag een pakje koekjes en twee zakken chips binnenspeelt wil dan niet van de ene dag op de andere super gezond gaan eten. Bouw af zorg ervoor dat je geen jojo-effect krijgt.
Een cheatmeal of yolomeal is een vaak gebruikte term in de ‘healty lifestyle’ wereld. Niemand kan het volhouden om 24/24 en 7/7 gezond te eten. Neem dus gerust dat stukje taart op een verjaardag of ga eens naar de frituur. Als je dit kan beperken tot maximaal 1x per week is dit super. Zelf heb ik afgelopen zondag na lange tijd nog eens frietjes gegeten. Jongens dat was ZA-LIG!
Water
Drink water! En veel! Zelf drink ik al heel mijn leven geen frisdrank dus voor mij was dit geen probleem. Zorg gewoon dat je voldoende vocht binnenkrijgt en probeer de cola achterwege te laten.
Zo dat was het! Ik kan nog uren doorgaan maar ik denk dat dit voorlopig wel voldoende is. Heb je zelf nog tips? Deel ze dan zeker in de comments!
Llady Blue Berry
19/03/2014
/
Previous Post Next Post

1 Comment

  • Reply Svenja

    Zelf ben ik ook wel een beetje een helth freak geworden! Je kan zo lekker koken met gezonde ingrediënten. je wordt er gewoon creatief van in de keuken 😉

    27/03/2014 at 19:16
  • Leave a Reply

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    You may also like